login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Welke programmeertaal raden jullie aan? | Pagina 2

57 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Voldemort - 27/06/2006 16:38
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Ik heb deze middag een tutorial van C++ gelezen en dat ging vrij goed hoor, dus ik zie geen reden waarom ik eerst C zou moeten leren, in C++ gaan de dingen vermoedelijk toch ook veranderd zijn.

Ik vind nergens een .rpm file van die versie (0.9.21 wel, 0.9.23 niet).

Is er niks zoals Dev-C++ voor Linux (ingebouwde compiler), of een uitbreiding aan KDevelop (die gebruik ik nu) zodat die ook kan compilen?
Offline Dennis - 27/06/2006 17:52 (laatste wijziging 27/06/2006 18:32)
Avatar van Dennis Gouden medaille

Grafische expert
C++-programmeurs zijn het erover eens dat het niet alleen niet nodig is om eerst C te leren, maar dat het zelfs beter is om het niet te leren.

@Voldemort, probeer eens:
#include <iostream.h>
ipv:
#include<iostream>
Offline sjak - 27/06/2006 18:48
Avatar van sjak HTML interesse kennelijk doet iedereen het anders, stijn het is beter dat je geen C leert voor c++ aan voldemort:
koop een goed boek daarin leggen ze uit met welke compiler de code die je daaruit leert werkt enz.
kortom uit tutorials kan je geen c++ leren daar ben ik zelf wel een keer achtergekomen.
Offline Voldemort - 27/06/2006 20:13
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde @Dennis: Dan krijg ik een warning (zie vorige posts)

@sjak: Maar die boeken gaan allemaal met Windows werken. Ik kan al PHP, en omdat ik nu al een voorsprong heb qua syntaxis enzo denk ik wel dat het me zal lukken, dat hoop ik toch. I can try. Boeken kosten zoveel (zeker die Complete handboeken die eigenlijk de beste zijn).
Offline nielsvdwal - 27/06/2006 20:40
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde op internet is echt wel genoeg te vinden over C++.. je moet alleen geduld hebben tot je het juiste gevonde hebt http://wim.frih.net/tutorials/programming/C++.pdf
die gebruik ik nu om te leren, een link die iemand eerder heeft gepost in deze topic. en ik vind hem echt super 
Offline Voldemort - 28/06/2006 11:20
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde @nielsvdwal: Die gebruik ik ook en die is echt goed. Alleen doet die compiler heel raar. En ik vind geen .rpm package van TCC 0.9.23
Offline nemesiskoen - 28/06/2006 13:26
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
1) PHP is een heel gemakkelijke taal, dus het feit dat je dit kon leren wil niets zeggen over je toekomstige programmeercarière.
2) Iets leren om te leren is een beetje stom. Je gaat toch ook geen PHP leren als je het nergens (bewust) voor wil gaan gebruiken, gewoon alle functies uit je hoofd leren en de syntaxis rot van buiten kennen heeft geen nut. Je moet een goal hebben.
3) roflol @ uw compiler, die stelt zelf regels op.
4) Voor de mens die zei dat C# geen 'opvolger' is van C++: C# is de reactie van Microsoft op JAVA en grijpt terug op C++.
5) C++ is platformafhankelijk en vereist géén aanpassingen mits er 100% valide syntaxis wordt gebruikt: <stdio.h> ipv <stdio>, en dergelijke.
6) JAVA is ook platformafhankelijk (beweer SUN dan toch), alleszins het is minder streng op het CORRECT zijn als je het onder bv. windows, linux en MAC wil draaien.
7) Het feit dat NASA python gebruikt zegt niets. Google gebruikt JAVA, moeten we daarom allemaal JAVA gaan leren (google is toch hét bedrijf in wording (of al reeds zijnde)).
8) Topic is een beetje weird, om terug te komen op punt 2: je moet niet zomaar iets lukraak gaan leren voor de lol.
9) Als je platformonafhankelijk wil programmeren vallen VB en alle .NET talen weg.
10) Waarom wil je per se platformonafhankelijk programmeren?
Offline Voldemort - 28/06/2006 14:30
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde 1) Misschien is PHP wel gemakkelijk, maar ik ken nu toch al de syntaxis van talen (;, {}, (), etc). En C++ gebruik ook syntaxis.

2) Ik zou graag leren programmeren, wat ik precies wil maken weet ik nog niet, maar er zitten wel al enkele kleine dingen in m'n hoofd.

3) Hoezo die compiler stelt zelf regels op? Welke moet ik dan gebruiken (waar wel een .rpm file van is)?

4) C++ is toch ietswat sneller denk ik (ik las eens ergens in een FAQ: "Waarom is het programma zo snel?" Omdat het in C++ is geprogrammeerd).

5) Als ik <iostream.h> doe, dan krijg ik een warning, die compiler heeft enkel iostream zonder .h. Geen aanpassingen behalve paths dan?

6) Liever een strenge correcte taal dan een soepele niet-correcte taal.

7) Hier staat toch dat Google ook Python gebruikt.

10) Waarom platformonafhankelijk: Omdat je dan een groter publiek hebt voor je programma's. En als je dan later beter wordt dan moet je geen nieuwe taal leren omdat je ook Linux gebruikers wil hebben.
Offline BramBo - 28/06/2006 15:39
Avatar van BramBo JS gevorderde Ik denk dat Cpp misschien wat hoog gegrepen is als instap, ik beweer niet dat het niet zal lukken. Echter is het zo dat Talen als Turbo Pascal(wat verjaard misschien.) Delphi, C# en of Java(Beans) mooie talen zijn om mee te beginnen.

Met beweringen als ik ken al PHP kom je niet ver. Scripts en Desktop applications zijn een wereld van verschil. Helaas kan je, om maar 'n voorbeeldje te noemen, de GUI niet opbouwen als dat je dit doet met html.

Verder is Python een leuke taal om mee aan te `kloten` helaas komt Python niet met volledige editors en hierin word het je dus wat moeilijker gemaakt om een UI op te bouwen.

Kortom begin met een `simpelere` taal met een goede editor, en bouw hiervan je kennis uit om later verder over te stappen naar Cpp o.i.d.
Offline sjak - 28/06/2006 16:55
Avatar van sjak HTML interesse @nemesiskoen
als ik het zo lees heb jij gelijk

@voldemort als je niet meteen begint met programmeren ook eerst eens leest over waarom gebeurt dit en hoe gaat zus en hoe zit dat, dan wist je wel waarom je bij iostream een foutmelding krijgt...

dan kan je niet zomaar iostream includen van je compiler mits je die toegevoegd hebt ofzo!

@brambo
wat jij zegt is een beetje raar,
als je echt goed c++ (of hoe jij het zegt cpp) wilt leren denk ik dat het beter is dat je meteen ermee begint zodat je het meteen snapt en niet meteen anders moet gaan werken als je overstapt.

verder lijk het me helemaal NIET handig om oude talen te gaan leren.
Offline MothZone - 28/06/2006 17:02
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde
Citaat:
verder lijk het me helemaal NIET handig om oude talen te gaan leren.

mss een belachelek voorbeeld, maar waarom leert iedereen dan nog latijn? omdat er veel woorden van afgeleid zijn (onder andere).

Pascal is ook zo'n taal, dat als je die kent dat je al een goede basis hebt, want pascal is een taal om te "leren" programmeren.
Offline sjak - 28/06/2006 17:07
Avatar van sjak HTML interesse maar hij had het over oude PROGRAMMEERTALEN en pascal is dan alleen een leertaal en dat is wel goed...
Offline nemesiskoen - 28/06/2006 17:15 (laatste wijziging 28/06/2006 17:19)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
1) Voldemort, zoek eens op wat syntaxis betekend want uit je reactie laat je niet echt blijken dat je weet wat het is.
2) err...
3) zie 5
4) En wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen?
5) Dat bedoel ik dus met 'roflol @ compiler'
6) Slaat nergens op... java is een correcte taal.
7) Wat ik met 7 wil zeggen is niet omdat bedrijf X die taal gebruikt dat die taal daarom de toekomst is. Ik weet best wel welke talen google gebruikt.
10) Nuja, als je een breed publiek verwacht dan zou ik het kunnen begrijpen. Maar ik betwijfel of jij (of ik) binnen de paar jaar een wereldschokkend programma zal schrijven dat iedereen (met welk OS dan ook) zou moeten hebben.

Citaat:
maar waarom leert iedereen dan nog latijn? omdat er veel woorden van afgeleid zijn (onder andere).

Dat zou ik nu niet als mainreason geven maar je hebt een punt. Toch is het fout om een 'echte taal' te vergelijken met een programmeertaal. Er zijn veel overeenkomsten (dialecten, syntaxis, morfologie, deïxis, ...) maar het feit dat je een programmeertaal op enkele dagen onder de knie kan hebben (en na enkele kan) zegt waarschijnlijk genoeg.
Offline Voldemort - 28/06/2006 17:42
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde @nemesiskoen:
1) Ik weet wel wat syntaxis is (alleen is het daar misschien niet zo goed verwoord).
5) Dus de compiler doet het niet goed ofzo?
10) Het is altijd handig om meerde OS'en te ondersteunen.

@sjak: Ik weet dat die bestanden met functies (de betekenissen van sommige functies) zijn en dat ze door de compiler worden meegeleverd en dat is inderdaad zo bij GCC. Waarom zou ik die iostream van de compiler niet kunnen gebruiken, waarom wordt het dan meegeleverd?
Offline nemesiskoen - 28/06/2006 19:34 (laatste wijziging 28/06/2006 19:43)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
@voldemort: herlees dit dan eens:

Citaat:
ik ken nu toch al de syntaxis van talen (;, {}, (), etc). En C++ gebruik ook syntaxis.


Je klinkt hier alsof je de syntaxis (zinsbouw) van alle (programmeer)talen kent. En dan som je ';, {}, ()' op. Dit is de syntaxis van sommige talen. asp (en VB, e.a.) kent ; niet.

  1. dim variabele
  2. variabele = "iets"
  3. response.write(variabele)


Hier nog een supergoed voorbeeld van het de taal eifel:

  1. class MyClass feature
  2. myInt :INTEGER
  3.  
  4. myFunction is
  5. do
  6. printInt(myInt);
  7.  


Dit is hetzelfde zeggen als 'ik ken de OO-syntaxis van elke taal die OO kent als je nog maar één taal die OO in zich heeft kent'. (zie maar in bovenstaand voorbeeld dat dit dus niet zo is)

En dat laatste deel: 'C++ gebruik ook syntaxis'.
Dat is het toppunt van 'to state the obvious'.
Er bestaat geen één taal die geen syntaxis kent.
Offline Voldemort - 29/06/2006 16:53
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde @nemesiskoen: Dat laatste deel:

'C++ gebruik ook syntaxis'

moest worden:

'C++ gebruikt ook een gelijkaardige syntaxis (namelijk met ;, (), {},...)'

En verder weet ik dat die syntaxis niet overal hetzelfde is, maar in PHP en C++ is het toch met ;, (), {},...



Maar waarom doet die iostream het niet, ik snap het niet meer hoor .
Offline Stijn - 29/06/2006 17:37
Avatar van Stijn PHP expert moet je includes map niet geregistreert zijn op je compiler?
Offline nemesiskoen - 29/06/2006 17:42
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Citaat:
'C++ gebruik ook syntaxis'

moest worden:

'C++ gebruikt ook een gelijkaardige syntaxis (namelijk met ;, (), {},...)'


En sinds wanneer ben ik Doctor Xavier?
Offline Gerard - 29/06/2006 17:43
Avatar van Gerard Ouwe rakker je hebt de looks :x
Offline Voldemort - 29/06/2006 22:09
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde En hoe registreer ik die map? Nochtants toen ik iostream.h zetten zei hij de warning naar de include map hoor, dan bestand het niet, zonder die .h geeft ie enkel die andere errors.
Offline xSc - 30/06/2006 12:18
Avatar van xSc Onbekend Leer eerst programmeren.
Pascal is een goede taal om te starten:
Borland Turbo Pascal 7.0. Eenvoudig, maar je leert er prima in programmeren. Binnen .Net is VB .Net en C# .Net ook goed te leren met gigantisch mogelijkheden. Je kunt ook Java leren, maar dat is met weinig of geen ervaring niet aan te raden.
Offline Voldemort - 01/07/2006 10:37
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Ik kan toch meteen in C++ leren programmeren, anders moet ik weer m'n kennis aanpassen naar C++. Dus ik wil meteen met C++ beginnen, alleen van die iostream die het niet doet, kan iemand me daar met helpen?
Offline nemesiskoen - 01/07/2006 12:06
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Als je toch al hebt besloten in welke programmeertaal je wil programmeren waarom vraag je het dan?
En zoals ik al zei: als je de code ergens van hebt gekopieerd en die klopt volledig zijn er drie mogelijkheden:
1) de code was fout (unlikely)
2) je compiler is crap
3) je compiler heeft ruzie met een ander programma
Offline Voldemort - 01/07/2006 12:10
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Ik heb besloten adhv jullie reacties. Nu vraag ik wat de oorzaak kan zijn. De oorzaak is dus die compiler, ik ga eens kijken naar een andere.
Offline MothZone - 01/07/2006 13:33
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde Dev C++ is een goede compiler.
Gebruik hem al een jaartje en geen problemen mee gehad.
Offline nielsvdwal - 01/07/2006 14:02
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde hij gebruikt geen windows 
Offline Voldemort - 01/07/2006 14:56
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde En met Wine overbrengen gaat niet (gezien op de wine site, het is in een taal geschreven die niet kan ondersteunt worden).
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.212s