login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Welke programmeertaal raden jullie aan?

Offline Voldemort - 25/06/2006 22:03 (laatste wijziging 26/06/2006 16:14)
Avatar van VoldemortPHP ver gevorderde Ik wil graag echt programma's maken (in het begin kleine nutteloze dingen, maar later grotere dingen, als ik het onder de knie hebt), alleen zijn er zoveel programmeertalen, ik wil liefst een taal die:

- Platformonafhankelijk is
- Vrij snel is

De rest geeft me niet, maar ik hoorde dat java traag is (zeker voor grotere dingen en ik heb zelf al genoeg problemen gehad met JRE versies). Verder dacht ik aan Python of perl, maar ik weet niet of er nog betere zijn? Welke raden jullie aan om te leren?

57 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MothZone - 25/06/2006 22:26
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde C++ is vrij goed
Offline vinTage - 25/06/2006 22:33
Avatar van vinTage Nieuw lid Ik vind het zomaar een groggie vraag hoor..

Als je werkelijk jezelf wilt aanleren om "ooit" iets groots te maken, dan is het een kleine moeite om eens te googlen naar alle "bekendere" programeer talen.

Offline SvenP - 25/06/2006 22:46
Avatar van SvenP PHP interesse voor programma;s (windows applicaties) vind ik vb en c# .net het beste
voor games engines enzo c++ denk k
Offline Stijn - 26/06/2006 01:38
Avatar van Stijn PHP expert Ikzelf leer C en C++

in me verdere studies komt daar nog java enzo bij.

bij de andere talen kan je misschien de faq ofzo gaan doorbladeren. Hoewel ik perl ook wel nog een interessante taal vind (maar niet kan )
http://www.perl.com/pub/q/FAQs

en als je later grote dingen wilt doen raad ik aan om een expert te worden in Python want NASA gebruikt die taal 
Offline Gerard - 26/06/2006 03:25
Avatar van Gerard Ouwe rakker
Citaat:
Platformonafhankelijk is


Ga dan maar eens een boekje kopen over JAVA 
Offline MothZone - 26/06/2006 03:34
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde AJAX? 
met goede host vrij snel, en is op elk OS mogelijk^^
Offline webrik - 26/06/2006 09:05
Avatar van webrik HTML interesse AJAX heb ie/ff nodig, onhandig

JAVA ga werken met Eclipse en http://balusc.xs4all.nl/srv/dev-j2t.html is een goede tut!
Offline Voldemort - 26/06/2006 09:06 (laatste wijziging 26/06/2006 09:08)
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde @MothZone: Ik bedoel een taal waarmee je bv. zelf webbrowsers (niet dat ik dat ooit ga doen) kan maken, niet om webdingetjes te maken of dingen die men niet installeert.

C, C++ en VB is enkel voor Windows dacht ik. En ik heb eens opgezocht en daaruit kwam:

- Python
- Perl
- Java

Maar is java niet traag? En toen ik eens las van Python stond er dat je in Python dingen korter kan schrijven dan in C ofzo, is dat ook met Perl en Java?
Offline Crazed - 26/06/2006 09:18
Avatar van Crazed PHP interesse C++ is niet enkel voor windows, Linux gebruikt deze ook zeer veel, maar de code moet wel lichtjes aangepast worden dacht ik.

Java is inderdaad iets trager, omdat deze steeds een bijkomend programma in het geheugen moet laden voordat het eigenlijke programma kan starten.
Offline Voldemort - 26/06/2006 09:40 (laatste wijziging 26/06/2006 16:14)
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Maar C++ is wel een heel snelle taal, niet?

Ik heb altijd in m'n hoofd gehad C++ te leren, alleen las ik in een Python tutorial dat je met C++ veel meer code moet schrijven, zijn daar voorbeelden van? Welke aanpassingen moet je doen om het onder verschillende besturingssystemen te laten werken? Veel of enkel paths?

Zijn KDE en Gnome ook niet in C(++) geschreven?
Offline TriX - 26/06/2006 19:30
Avatar van TriX HTML interesse Borland c++builder... slepen klaar ;)
Offline MothZone - 26/06/2006 19:33
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde
Citaat:
@MothZone: Ik bedoel een taal waarmee je bv. zelf webbrowsers (niet dat ik dat ooit ga doen) kan maken, niet om webdingetjes te maken of dingen die men niet installeert.


Op een webbrowser na kan je veel met ajax hoor, zie hier maar.

Maar snap wat je bedoeld hoor;-)
Offline sjak - 26/06/2006 20:00
Avatar van sjak HTML interesse c++ is idd meer code maar later kan je er ook MEER mee verder zijn zowel unix/linux systemen als dos/windows allebij geprogrammeerd in c++ apple programmeerd ook veel in c++

dus: platform onafhankelijk (al zullen in verschillende besturingssystemen windows maken enzo anders werken)
dus 2: snel
dus 3: je hebt veel geduld nodig want het is erg moeilijk om te leren.
dus 4: gewoon de beste taal!
Offline Voldemort - 26/06/2006 20:22
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde @Mothzone: Maar daar heb je dan weer een andere webbrowser voor nodig .

@sjak: En C#, is dat niet de opvolger van C++? En als ik wijzigingen moet aanbrengen met C++ om het in allemaal de besturingssystemen wil laten werken, wat soort wijzigingen zijn dat dan? Enkel paths? Als ik echt iets wil lukt het meestal wel (zoals PHP leren, in het begin smeet ik m'n boek nog in m'n vuilbak omdat het nooit werkte, maar ik wou het echt leren en nu kan ik ook al goed PHP). En aangezien ik echt wel een taal wil leren om programma's te maken (waar geen andere voor nodig zijn om het te draaien (behalve de compiler dan)).
Offline sjak - 26/06/2006 20:35
Avatar van sjak HTML interesse @voldemort
c# is niet de opvolger van c++,
C++ is de opvolger van C het verschil is dat in c++ betere mogelijkheden zijn voor objectgeorienteert programmeren.
wijzigingen zijn bijv. in windows heb je een venster,
en in een ander besturingssysteem weer iets anders en andere systemen als windows hebben geen direct x
in het begin van c++ merk je die verschillen vaarschijnlijk niet omdat je maar kleine programma's maakt die overal werken.
maar later kan je het beter en dan is zo'n verschil een uitdaging!
c++ is wel moeilijker dan php.
als in elk os alles hetzelfde was waren ze ook niet zo verschillend.
maar als jij thuis alleen bijv windows hebt is het moeilijk om bijv een programma te compilen voor de mac ofzow want dan heb je een mac compiler nodig die je dan meestal alleen voor macs hebt (bestandsextensies zijn in os'en ook anders)
Offline Voldemort - 26/06/2006 20:44
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Dan wordt het C++, alleen op Linux zie je allemaal .c files enzo (Gaim), zijn dat dan C files? Moet je onder Linux niet compilen? Is PHP geen C-based taal?

Die verschillen voor later, wat zijn die dan (directX is toch dom, games maken doe ik toch niet, dus ik heb het niet echt nodig)? De werking van de grafische windows? De paths?
Offline sjak - 26/06/2006 21:23
Avatar van sjak HTML interesse jah windows (vensters) je hebt bijv onder linux de code c++linuxwindow en onder windows c++windowswindow
natuurlijk is het niet zo maar even als vergelijking:)
Offline Voldemort - 26/06/2006 22:01
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Als ik iostream.h wil doen, waar moet ik dat bestand vandaan halen en waar het te zetten?
Offline Gerard - 26/06/2006 22:27
Avatar van Gerard Ouwe rakker Als je zelf zo'n taal wilt leren denk ik dat je eerst maar eens even de nodige tutorials moet doorlezen en niet gelijk alles hier vragen. Zelf even initatief tonen omdat jij je kennis wilt vergroten en niet omdat wij jouw kennis willen vergroten.
Offline Voldemort - 27/06/2006 10:31 (laatste wijziging 27/06/2006 10:32)
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Nou, ik heb letterlijk iets geplakt uit een tutorial:

  1. #include <iostream>
  2.  
  3. int main()
  4. {
  5. cout << "Hello world" << endl;
  6. return 0;
  7. }


En dan werkt het niet:

Citaat:
hello.cpp:7:2: warning: no newline at end of file
hello.cpp: In function ‘int main()’:
hello.cpp:5: error: ‘cout’ was not declared in this scope
hello.cpp:5: error: ‘endl’ was not declared in this scope


Geen endline, er staat toch: << endl

cout en endl moeten toch in iostream staan? (als ik iostream.h doe krijg ik een warning). Compiler: GCC 4.0.2 (http://www.gnu.org/software/gcc)

Ik heb echt al gezocht op Google, alleen niks nuttigs.
Offline xSc - 27/06/2006 10:39
Avatar van xSc Onbekend Heb je wel de juiste software? Je hebt dus Borland C++ versie.

Ik heb nog wel Borland C++ 5.0 voor je te koop. Je mag hem kopen voor € 250,- excl. 19% BTW.
Offline Voldemort - 27/06/2006 10:49
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Ik gebruik gewoon GCC 4.0.2 als compiler. Moet ik dan nog andere dingen hebben? Zoja, welke?
Offline Crazed - 27/06/2006 11:52
Avatar van Crazed PHP interesse doe het eens zo:
  1. #include <iostream>
  2.  
  3. using namespace std;
  4.  
  5. int main()
  6. {
  7. cout << "Hello world" << endl;
  8. return 0;
  9. }


Een goede beginnerstutorial vind je hier: http://wim.frih.net/index.php?id=6
Offline Voldemort - 27/06/2006 13:42 (laatste wijziging 27/06/2006 13:56)
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Dan krijg ik:

  1. hello.cpp:9:2: warning: no newline at end of file
  2. /tmp/ccEkrdVQ.o: In function `main':
  3. hello.cpp:(.text+0x25): undefined reference to `std::cout'
  4. hello.cpp:(.text+0x2a): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& std::operator<< <std::char_traits<char> >(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&, char const*)'
  5. hello.cpp:(.text+0x35): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& std::endl<char, std::char_traits<char> >(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&)'
  6. hello.cpp:(.text+0x3b): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >::operator<<(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& (*)(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&))'
  7. /tmp/ccEkrdVQ.o: In function `__tcf_0':
  8. hello.cpp:(.text+0x59): undefined reference to `std::ios_base::Init::~Init()'
  9. /tmp/ccEkrdVQ.o: In function `__static_initialization_and_destruction_0(int, int)':
  10. hello.cpp:(.text+0x86): undefined reference to `std::ios_base::Init::Init()'
  11. /tmp/ccEkrdVQ.o:(.eh_frame+0x11): undefined reference to `__gxx_personality_v0'
  12. collect2: ld returned 1 exit status


En met de code uit die tutorial:

  1. #include <iostream>
  2. using namespace std;
  3. int main()
  4. {
  5. cout << “Hello World!”;
  6. return 0;
  7. }


krijg ik:

Citaat:
hello.cpp:5: error: stray ‘226’ in program
hello.cpp:5: error: stray ‘128’ in program
hello.cpp:5: error: stray ‘156’ in program
hello.cpp:5: error: stray ‘226’ in program
hello.cpp:5: error: stray ‘128’ in program
hello.cpp:5: error: stray ‘157’ in program
hello.cpp:7:2: warning: no newline at end of file
hello.cpp: In function ‘int main()’:
hello.cpp:5: error: ‘Hello’ was not declared in this scope
hello.cpp:5: error: expected `;' before ‘World’


Ligt dat nu aan die compiler?
Offline nielsvdwal - 27/06/2006 13:56
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde gebruik dev-c++ .. die is echt makkelijk.. je doet broncode invullen, je drukt control+F9 en dan compileert ie je bestand, en dan control+F10 en dan word je programmatje geopend met .exe 
Offline Voldemort - 27/06/2006 13:57
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde @nielsvdwal: Dat is nogal moeilijk onder Linux als het enkel voor Windows is.

(ik heb m'n vorige bericht aangepast, kijk dus ook nog even aub)
Offline nielsvdwal - 27/06/2006 14:03
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde sorry voor dat ..

en volgens mij, k ben zwaar n00b in C++ maar volgens mij kan dat niet, omdat je int main() hebt, en je dan gelijk text neerzet. in ieder geval, zoiets denk ik 
Offline riekele - 27/06/2006 15:20
Avatar van riekele PHP beginner probeer is void main()
Offline Voldemort - 27/06/2006 15:23
Avatar van Voldemort PHP ver gevorderde Dan krijg ik:

  1. hello.cpp:5: error: stray ‘\226’ in program
  2. hello.cpp:5: error: stray ‘\128’ in program
  3. hello.cpp:5: error: stray ‘\156’ in program
  4. hello.cpp:5: error: stray ‘\226’ in program
  5. hello.cpp:5: error: stray ‘\128’ in program
  6. hello.cpp:5: error: stray ‘\157’ in program
  7. hello.cpp:7:2: warning: no newline at end of file
  8. hello.cpp:3: error: ‘::main’ must return ‘int’
  9. hello.cpp: In function ‘int main()’:
  10. hello.cpp:5: error: ‘Hello’ was not declared in this scope
  11. hello.cpp:5: error: expected `;' before ‘World’
Offline Stijn - 27/06/2006 15:55
Avatar van Stijn PHP expert Ik heb altijd geleerd dat als je C++ wilt leren dat je eerst C moet leren. Je leert ook niet direct lopen maar eerst rechtopstaan, niet?

Ik raad je aan om C volledig te leren en te begrijpen en dan pas over te stappen naar C++ als je OOP wilt toepassen.

mss is deze compiler wel iets: http://fabrice.bellard.free.fr/tcc/
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.25s