login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

PHP - Nederlandse datum tonen

Offline Topken - 08/05/2016 11:56
Avatar van TopkenLid De onderstaande code toont de Engelse geboortedatum, ipv Nederlandse datum.
Ik wil dat de geboortedatum in het Nederlandse datum wordt getoond, ik heb allerlei geprobeerd, krijg ik een foutcode.

  1. if($list->geboortedatum == "0000-00-00")
  2. echo "Onbekend";
  3. else
  4. echo $list->geboortedatum;

2 antwoorden

Gesponsorde links
Offline zwobbel - 08/05/2016 12:04 (laatste wijziging 08/05/2016 15:05)
Avatar van zwobbel PHP gevorderde Ik ga er vanuit dat je geboortedatum een datetime is als Type? In dat geval kan je het volgende toepassen, dit script staat trouwens tussen 'scripts' op sitemasters.
Plaatscode: 142507
Bron & Datetime docs: http://www.site.../Datum_NL_(bijv.__Zaterdag,_4_September_2004_)
http://php.net/manual/en/class.datetime.php

mod edit: code van plaatscode ook hier gepost, de code is niet al te lang, en het is handiger als deze bij het topic wordt opgeslagen in plaats van extern
  1. <?php
  2. // dag van de week array
  3. $Dag = array("Zondag", "Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag", "Zaterdag");
  4.  
  5. // maand array
  6. $Maand = array("Niet", "Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Julli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December");
  7.  
  8. $w = date("w", $list->geboortedatum);
  9. $j = date("j", $list->geboortedatum);
  10. $n = date("n", $list->geboortedatum);
  11. $Y = date("Y", $list->geboortedatum);
  12.  
  13. echo $Dag[$w] . ", " . $j . " " . $Maand[$n] . " " . $Y; //datum laten zien
  14. ?>

Offline Thomas - 08/05/2016 15:07 (laatste wijziging 08/05/2016 15:08)
Avatar van Thomas Moderator Twee mogelijke verbeteringen:
- maak hier een functie van, zodat deze code herbruikbaar is
- overweeg om de geformatteerde datum te retourneren als string in plaats van direct weergeven, je kunt dan nog steeds besluiten wat je hiermee wilt doen en wordt dan niet meteen op het scherm getoond

Ook loont het wellicht de moeite om eens te kijken naar de mogelijkheden van de DateTime class voor het rekenen met en formatteren van datums.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.184s