login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

/gebruiker/... i.p.v. ?id=...

Offline TimTimSch - 24/03/2016 13:53
Avatar van TimTimSchNieuw lid Goedenmiddag,Goedenavond,

Ik heb nu op mijn site een profiel pagina maar ik wil graag over naar iets makkelijkers voor de gebruiker.
Momenteel heb ik de volgende url opbouw: /gebruiker/(index.php)?id=... maar ik zou graag de volgende url opbouw hebben: /gebruiker/(id).
Het script wat ik nu heb is het volgende:
  1. if(isset($_GET['id']))
  2. {
  3. $id = intval($_GET['id']);

Er hoort nog wel meer achter maar denk dat dit voldoende is.
Alvast bedankt!
Tim

2 antwoorden

Gesponsorde links
Offline advertentiep - 24/03/2016 14:13 (laatste wijziging 24/03/2016 14:34)
Avatar van advertentiep PHP interesse int(); gebruiken ipv intval(); lijkt mij ?

In je tabel de kolom URL toevoegen.

Deze code aanpassen aan je pagina en in je .htacces plaatsen
  1. RewriteEngine On
  2.  
  3. RewriteRule ^([a-zA-Z0-9-/]+).html$ lid.php?URL=$1
  4. RewriteRule ^([a-zA-Z0-9-/]+).html/$ lid.php?URL=$1


  1. $sUrl = mysql_real_escape_string($_GET['URL']);
  2. $sHTML = $sUrl . '.html';
  3.  
  4. SELECT FROM WHERE url = $sUrl..


Dit staat me bij dat ik dit 1 keer heb toegepast, ik hoop dat je hier op voort kan borduren anders zal je even moeten wachten op de echte pro's.
Offline Thomas - 25/03/2016 00:52
Avatar van Thomas Moderator Indien je zoekmachinevriendelijke URL's in je site wilt gaan gebruiken is het makkelijker als je hierbij een globale aanpak hebt, en niet een voor een enkele pagina.

Als je een URL /gebruiker/1234 hebt dan zit het gebruiker-id in ieder geval niet (zomaar) in de querystring.

Je kunt een stramien verzinnen waarmee je alles doorstuurt naar /index.php en vervolgens de URL van het oorspronkelijke verzoek "ontleedt" in code, of je kunt van de mod_rewrite functionaliteit van Apache gebruik maken om URL's te herschrijven, op de manier die @advertententiep beschrijft.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit de eerste variant omdat je daarmee de controle in je code trekt, en niet meer in .htaccess bestanden hoeft te lopen rotzooien (waarmee je potentieel je site in 1x breekt indien je een fout maakt). Daarnaast is het administratief wat overzichtelijker, in plaats van de kluwen rewriterules die je normaal gebruikt.

Omdat ik verder niet weet hoe jouw site in elkaar zit, kan ik hier geen gericht advies voor geven.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.2s