login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

site afsluiten voor andere programma

Offline Frank56 - 18/04/2015 17:04 (laatste wijziging 18/04/2015 17:11)
Avatar van Frank56Nieuw lid Ik heb een toets voor leerlingen in PHP gemaakt, maar wil voorkomen dat de leerlingen tijdens het maken van de toets Word of Google kunnen raadplegen.

Ik kan natuurlijk wel een programma als Insight gebruiken, maar dat kunnen de leerlingen uitzetten.

Kun je met PHP de site afsluiten voor andere programma's? Of is er een andere mogelijkheid voor?

Het moet mogelijk zijn, want met Itslearning en in Quayn kan het ook, maar ik weet niet hoe ze dat doen en de kosten van deze programma's zijn me te hoog.

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 18/04/2015 21:24 (laatste wijziging 18/04/2015 21:25)
Avatar van Thomas Moderator Wat je in feite wilt (dit is de zoekterm die je zocht, waarschijnlijk) is een soort van kiosk (het kostte mij ook wat moeite om hier op te komen). Er is zelfs een WIKI pagina van.

Blijkbaar heeft Windows 8 al zoiets ingebouwd.

Ook Google Chrome heeft een soort van ingebouwde kiosk-modus maar als er interactie mogelijk is (muis, toetsenbord), dan kun je hier vrij gemakkelijk uitspringen.

Tenzij je misschien toetsen opnieuw gaat toewijzen maar dat lijkt mij niet echt een praktische oplossing.

Ik denk eerlijk gezegd dat je er niet omheen komt om een soort lockdown software te gebruiken (indien je geen Windows 8 hebt), oftewel, een soort van applicatie waarbinnen een browser draait en specifieke toetscombinaties worden afgevangen.

Ik kwam een aantal varianten tegen:
kioskit (heeft een gratis trial)
porteus kiosk (gratis, maar is een soort van mini-linux installatie, weet niet of je dit kan regelen met je systeembeheer)
netkiosk
inteset
En wat grotere namen?
kioware (nogal duur?)
sitekiosk (lol zelfs de non profit variant is 99 USD)

Maar misschien is PHP (een weboplossing) simpelweg niet de beste manier voor het maken van dit soort applicaties...

Tips voor ontwikkeling kiosk applicatie

nog meer kiosken \:D/

Ik zou de gratis variant van kioskit eens uitproberen, om te kijken of dat wat is. Of wellicht zelfs porteus.

En anders toch de toets maar via pen en papier .
Offline valles10 - 20/04/2015 10:46 (laatste wijziging 20/04/2015 10:50)
Avatar van valles10 HTML interesse Je zou m.b.v. javascript kunnen checken of de pagina open staat/actief is/gefocust is. Zoniet, stuur je via ajax een seintje naar een php script die bijhoudt wanneer de pagina verlaten was.

Zie:
using the PageVisibility API
Offline Frank56 - 25/04/2015 20:28
Avatar van Frank56 Nieuw lid Mijn probleem met de kiosk applicaties is dat er op alle 200 computers die door de leerlingen gebruikt worden, een programma geïnstalleerd moet worden of een regel toegevoegd moet worden aan het startmenu. De leerlingen kunnen dit ongedaan maken of omzeilen. Daardoor moet je voordat de toets begint alle computers controleren en dat kost te veel tijd.

De oplossing van Valles10 registreert, voor zover ik het nu begrijp, welke leerlingen ten onrechte gebruik gemaakt hebben van andere sites, maar houdt ze niet tegen. Dit kan een oplossing zijn, maar ik vraag me af of ik centraal kan zien op welke computers er fraude gepleegd is. Ik ga me erin verdiepen.

Offline Thomas - 25/04/2015 20:41
Avatar van Thomas Moderator 1. bij porteus heb je dit dus niet
2. bezint eer gij begint
Offline valles10 - 27/04/2015 17:05 (laatste wijziging 27/04/2015 17:07)
Avatar van valles10 HTML interesse Via een ajax request naar een php scriptje kan je loggen wanneer er iemand van de website afwijkt. Met een script die op jouw computer draait, zou je via ajax requests die logs realtime kunnen raadplegen.

Verder kan je eigenlijk weinig doen hoor.. Buiten FanforN's idee te gebruiken van die kiosks..
Wat je ook zou kunnen doen is er voor zorgen dat zodra ze een ander tablad openen, of van de pagina afwijken, de toets geblokkeerd wordt, ze een minpunt krijgen of een 0...

p.s.
Je kan dit omzeilen door javascript uit te schakelen, maar ook hier zou je er dan kunnen voor zorgen dat de toets niet zichtbaar is zolang js is uitgeschakeld. Controleren of ze niet steeds js aan en uit zetten kan je ook weer doen door hun start/stop tijd te loggen..

Ik zou eerder de toets gewoon onzichtbaar maken zodra ze het tablad verlaten. Dan steken ze automatisch hun hand op met de vraag "mijnheer, mijn toets wil niet laden". Dan moet je er wel voor zorgen dat ze de toets maar 1x kunnen starten, anders kunnen ze gewoon refreshen en opnieuw beginnen.
Offline Frank56 - 09/05/2015 09:11
Avatar van Frank56 Nieuw lid Ik heb de mogelijkheid om met Porteus een kios te maken, uitgezocht. Het is heel goed mogelijk, maar dan moet ik Porteus op alle computers installeren ... en dat is een probleem.

Nu ga ik voor de mogelijkheid om de toets onzichtbaar te maken als het tabblad verlaten wordt, maar het liefst bouw ik de mogelijkheid in om bij het kiezen van een ander tabblad, de resultaten van de toets automatisch op te laten slaan en dan ervoor te zorgen dat ze niet opnieuw kunnen inloggen.

Dat de leerlingen maar 1 keer kunnen inloggen, is geen probleem. Maar het opslaan en afsluiten van de toets bij het kiezen van een ander tabblad wel.

Kun je me een tutorial geven, waarmee ik dit kan leren?
Offline Thomas - 09/05/2015 11:47
Avatar van Thomas Moderator Hieruit maak ik op dat op de bewuste systemen geen windows 8 staat. Klopt dit? Deze heeft namelijk, zoals hierboven aangegeven, enkele ingebouwde voorzieningen die het nader bestuderen waard zijn alvorens je naar een alternatieve (externe) oplossing gaat zoeken.
Offline Frank56 - 09/05/2015 14:24
Avatar van Frank56 Nieuw lid Nee, er staat Windows 7 op de schoolcomputers.

Ik heb me overigens laten vertellen dat de kiosk-mogelijkheid op Windows 8 gemakkelijk te omzeilen is.
Offline valles10 - 10/05/2015 16:38 (laatste wijziging 10/05/2015 16:39)
Avatar van valles10 HTML interesse 1) jQuery importeren
2)visibility api (eerder gepost) in je pagina steken
3)
  1. if (isHidden()){
  2. $.post( "test_stoppen.php", {data: $("#formID").serialize()} ).done(function(){
  3. document.location.reload(); //zodra post voltooid is, pagina herladen
  4. });
  5. }


en op je php pagina:
- de geposte data opslaan
- gebruiker uitloggen
- voorkomen dat gebruiker opnieuw kan inloggen

  1. data: $("#formID").serialize()

zal automatisch je form omzetten in een string die gepost kan worden

Offline Frank56 - 05/06/2015 11:05
Avatar van Frank56 Nieuw lid jQuery wil ik als volgt importeren

<script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.0/jquery.min.js">
</script>

Bij visibility api krijg ik op deze site veel treffers, maar ik zie niet hoe ik dit in mijn pagina kan steken.

Wil je me berichten waar dit eerder gepost is?
Offline Thomas - 05/06/2015 13:37
Avatar van Thomas Moderator Bij de oplossing van valles10 mag je de pagina in het geheel niet verlaten correct? Een bijeffect hiervan is dan toch ook dat je alle data in moet laden in deze ene pagina via AJAX-calls en een soort van JavaScript navigatie.

Ik denk dat als je hiervoor niet een echte "sandbox" applicatie gebruikt (waar je zonder wachtwoord ofzo niet uit komt <-- dit klinkt haast als ransomware lol) je hele rare toeren moet uithalen om dit dicht te timmeren.

Maar misschien een hele andere invalshoek: als je computerlokaal gebruikt wordt voor een toets, kun je mensen dan niet tijdelijk de toegang tot internet ontzeggen (weg Google)? Ik bedoel, vanuit oogpunt van sysbeheer zou dit toch niet heel ingewikkeld moeten zijn? En dan zou je een soort van guest account aan kunnen maken die enkel een webbrowser kan gebruiken (weg Word)?

Ik zou dit wellicht wat meer in de systeembeheer privilege configuratie gaan zoeken want de bovengenoemde oplossingen lijken mij veel werk. Dit probleem zou toch veel simpeler op te lossen moeten zijn? Praat eens met sysbeheer .
Offline Frank56 - 13/06/2015 20:25
Avatar van Frank56 Nieuw lid Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er niet goed uitkom. Op internet probeer ik alle informatie bij elkaar te sprokkelen, maar het blijft behelpen.

Is er niet een tutorial voor dit werk?

De oplossing van systeembeheer ligt inderdaad voor de hand, maar ik krijg geen medewerking. Het kost te veel tijd en vanwege de bezuinigingen word ik hier niet mee geholpen.

Voor mijn site is het erg belangrijk dat internet niet geraadpleegd kan worden, er niet kan worden gemaild en het cijfer opgeslagen wordt, zodra de site wordt afgesloten. Net zoals bij de rekentoets.

Hopelijk kunnen jullie me toch een goede aanwijzing/link geven, waar ik de werkwijze vandaan haal.

Offline valles10 - 30/06/2015 10:52
Avatar van valles10 HTML interesse Je website zo bouwen dat javascript wel ingeschakeld MOET zijn.. Bv. door ervoor te zorgen dat te test enkel werkt wanneer javascript de hele tijd is ingeschakeld.. De test stoppen wanneer verbinding is verbroken, ...

visibility API kon je hier vinden: http://www.html...lity/intro/
Offline Elmar85 - 30/06/2015 12:24 (laatste wijziging 30/06/2015 12:25)
Avatar van Elmar85 Lid Ook al zou je een Kiosk draaiende krijgen... met een smartphone kun je ook op het internet...

Ik zou voor de rigoureuze oplossing gaan: Internet uitschakelen.
Draai het script lokaal d.m.v. een wampserver of iets in die geest.
Offline Aar - 02/07/2015 22:59
Avatar van Aar PHP interesse In mijn ogen is het een onbegonnen zaak om zonder kiosk-software de boel te locken. met PHp en AJAX zal je weinig bereiken, want die requests zijn eenvoudig te manipuleren.

De beste oplossing: Goed surveilleren, of hoop hebben op medewerking van de afdeling systeembeheer.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.206s