login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Mysqli connectie class (Opgelost)

Offline Martijn - 21/06/2013 09:41
Avatar van MartijnCrew PHP Ik heb een website die bijna helemaal producueel is opgezet, en ik ben nieuw in classes (in ieder geval classes van een daadwerkelijk OO niveau).

Ik had mijn connectie overal nodig dus heb een class van het internet afgehaald:

  1. // OO
  2. class DB {
  3. private static $mysqli;
  4. private function __construct(){} //no instantiation
  5.  
  6. static function cxn() {
  7. if( !self::$mysqli ) {
  8. self::$mysqli = new mysqli("localhost", MYSQL_USER, MYSQL_PASS, MYSQL_DATABASE);
  9. }
  10. return self::$mysqli;
  11. }
  12. }
  13.  
  14. // Deze is nu zo te gebruiken:
  15. DB::cxn()->query($query);


In dit voorbeeld is de functie query() van mysqli zelf. Ik kwam gisteren tegen dat je dus zelf functienamen gewoon kan gebruiken als ze al bestaan (met enkele regels om je aan te houden, maar die even daargelaten)

Wat ik wil is mn eigen query() maken, maar als ik in de bovenstaande class dit toevoeg:
  1. public function query($string) {
  2. echo $string; exit;
  3. }

wordt deze nooit opgeroepen, waar ik hoopte dat dit zou werken:
  1. DB::cxn()->query($query); // in dit geval niets meer dan een echo dus


Wie kan me vertellen hoe het wel moet, en graag met een benadering waarom dit niet werkt en de oplossing dan wel 

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Joost - 21/06/2013 10:23 (laatste wijziging 21/06/2013 10:23)
Avatar van Joost PHP expert DB::cxn() geeft een MySQLi object terug en geen object van het type DB, dus als je daar een methode query aan toevoegt zal er niks gebeuren. Je zult dan MYSQLi moeten extenden:

  1. class MyMyMSQLi extends MySQLi {
  2.  
  3. public function query(string){
  4. echo $string;
  5. parent($string);
  6. }
  7. }


Waarom gebruik je eigenlijk niet gewoon PDO?
Offline Koen - 21/06/2013 10:26