login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Cookiewetgeving

Offline XeriuM - 05/06/2012 11:21
Avatar van XeriuMLid Hallo Sitemasters!

Ik ben van plan om de cookiewetgeving na te leven, dus ik moet mijn website-gebruikers vooraf toestemming vragen voor het plaatsen van cookies.

Probleem: Hoe vraag ik vooraf toestemming, hoe sla ik deze gegevens op en hoe zorg ik ervoor dat ik deze gegevens 5 jaar (verplichte termijn volgens de wetgeving) bewaar?

Hebben mensen zoiets al geïmplementeerd, hoe hebben zij dit gedaan? Welke code gebruiken ze? Hoe verzeker je jezelf van de juiste implementatie?

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline gerits - 05/06/2012 12:23
Avatar van gerits Lid Als je site minder dan 1000 mensen heeft moet je je volgens mij al niet veel aantrekken van deze wetgeving. Ik denk dat het vooral om trackingcookings enzo gaat.
Offline Deloo - 05/06/2012 15:56 (laatste wijziging 05/06/2012 16:04)
Avatar van Deloo Lid Moet je niet gewoon in je privacy policy zeggen dat je gebruik maakt van cookies en waarvoor je deze gebruikt? Zo weet de gebruiker ook altijd wat er over hem bijgehouden wordt. Ik wist niet dat je uitdrukkelijk om toestemming moest vragen...

EDIT: het is blijkbaar wel nodig...
http://www.iab-belgium.be schreef:
De huidige tekst voorziet ondermeer dat de consument dient ingelicht te worden van het gebruik van cookies en een toestemming dient te geven. De consument dient eveneens de mogelijkheid te hebben om de eerder gegeven toestemming opnieuw in te trekken.


Dus...
Mogelijkheid 1: IP-adres niet gekend
Onbenkende bezoeker, confirm vragen of hij toestaat dat er cookies gebruikt worden en ook eens wijzen op de privacy policy voor meer informatie

Mogelijkheid 2: IP-adres wel gekend
Niets vragen maar wel ergens een link zetten waarmee hij zijn eigen record uit de database op non-actief kan zetten.

Als hij op non-actief staat weet je dat er geen cookies mogen gebruikt worden en dat je het ook niet meer moet vragen...
Offline Pieter - 05/06/2012 16:18
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Er is al een post hierover op Sitemasters: http://www.site...kie_verbod

First party cookies
Je niet alle cookies bannen, eigen cookies die gebruikt worden om vb. de gebruikservaring te verbeteren zijn nog steeds toegelaten. First party Cookies die voor commerciële doeleinden gebruikt worden hebben wel toestemming nodig (vb. bij behavioural targetting).

Concreet: heb je een website zonder dat je commerciële cookies met gevoelige data van de eindgebruiker hebt, hoef je helemaal niets te doen.

Third party cookies
Voor cookies van een derde partij, (vb. Google Analytics of andere trackers) heb je sowieso wèl toestemming nodig. Google geeft in dit geval wèl een cookie via first party cookies, maar is dan weer niet toegelaten omdat er een IP adres wordt in opgeslaan. Je kan het IP adres van de bezoeker wel anonimiseren, waardoor er geen enkel probleem meer is.

Meer hierover lezen kan je hier doen.


Concreet: indien first party cookies zonder veel gevoelige data, niets doen en vermelden in de privacy policy, anders expliciet toestemming vragen. Die toestemming sla je vervolgens op in ... een cookie! (gezien de gebruiker dan pas toestemming hiervoor gegeven heeft) 
Offline Maarten - 05/06/2012 18:48
Avatar van Maarten Erelid http://www.bbc....tings.html

Deze is ook wel een mooi voorbeeld van hoe het netjes en duidelijk kan 
Offline Wijnand - 06/06/2012 11:43
Avatar van Wijnand Moderator Hoe?
Controle -> heb je een bepaald cookie? Zo nee, vraag of je de cookie mag zetten. Als ze accepteren, dan cookie zetten en klaar :-).
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.166s