login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Chmod vraag

Offline qubus - 24/09/2011 20:23 (laatste wijziging 24/09/2011 20:23)
Avatar van qubusLid Hallo,

Ik ben al een tijd aan het zoeken naar een oplossing voor het volgende:
Ik heb een map op mijn server, waar de beheerder van de site foto's in kan uploaden. Als ik deze map chmod naar '777' dan gaat dat prima, maar kan volgens mij iedereen van alles in deze map zetten. Als ik hem chmod naar '755' dan werkt het niet meer. Ik heb geprobeerd hem in het script eerst naar '777' te chmodden via de functie 'chmod()' en na het uploaden weer terug naar '755' maar dat werkt ook niet.

Heeft iemand tips voor me, welke chmod moet ik de map geven, zodat het veilig is, en hoe kan ik toch via het script door de beheerder foto's in de map laten uploaden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

2 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 24/09/2011 20:46
Avatar van vinTage Nieuw lid 777 is in principe niet onveilig, het wordt pas tricky als jij gaten in je script hebt zitten dat iemand die chmod kan misbruiken.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat ook de server fatsoenlijk geconfigureerd is, maar dat is meer je host z'n pakkie an.
Offline NTS64 - 25/09/2011 12:55
Avatar van NTS64 PHP gevorderde Als de map aangemaakt is door dezelfde user die wordt gebruikt om php scripts mee uit te voeren is een permission van 700 voldoende denk ik. Dit is read, write en execute voor de owner. De execute bit is nodig om toegang te krijgen tot de inodes van de bestanden in de map, m.a.w om de map te kunnen doorzoeken en de bestanden te kunnen oplijsten.

Het feit dat een permission van 755 niet werkt wijst er volgens mij op dat de map niet gemaakt is door de gebruiker die php scripts uitvoert. Maak de map aan in een php scriptje of verander de eigenaar naar de php gebruiker. Als je Apache gebruikt als webserver is dit meestal de user 'nobody'.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.281s