login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Bestelling volgorde verwerking

Offline lau - 14/02/2010 02:43
Avatar van lauHTML interesse Momenteel heb ik de volgorde van begin tot eind voor een bestelling vastgesteld in 5 stappen voor mijn webshop:
1) winkelwagen
2) gegevens
3) betaalwijze
4) levering
5) bevestiging

Het probleem waar ik nu mee zit is wanneer ik de gegevens moet verwerken in de database en wanneer ik mailtjes naar de klant moet versturen. Een korte samenvatting wat ik als plan heb:

1) winkelwagen.
Hierin worden de producten getoond in een array die zijn besteld door een klant. Hierin worden ook de verzendkosten verrekend. Er wordt nog niets in de database verwerkt, alles wordt via een sessie bijgehouden.

2) gegevens.
Hierin moet de klant kiezen tussen bestaande of nieuwe klant. Bij bestaande klant kan men direct inloggen. Bij nieuwe klant moet de klant gegevens invullen via een formulier.
Hier begint het probleem dat ik niet weet of ik de gegevens nadat de klant ingevuld heeft moet verwerken in de database of dat de gegevens in een sessie bijgehouden moet worden tot stap 5?

3) betaalwijze.
Klant moet kiezen tussen iDEAL en bankoverschrijving.

4) levering.
Uitleg over levering van producten. Hierin wordt niets verwerkt.

5) bevestiging.
Nadat alle stappen doorlopen zijn krijgt de klant een bevestigingsmail over zijn bestelling.
Moet ik bij deze stap de gegevens van de producten en klant die in array's staan pas verwerken in de database of moet dit al eerder gebeuren?


Kortom, het zijn van die verwerkingsprocessen die ik nog niet weet qua volgorde en wat het beste is voor de klant en het systeem.

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline larssy1 - 14/02/2010 11:41
Avatar van larssy1 MySQL beginner Ikzelf verzamel bij zo'n verwerkingsformulier vaak eerst alle gegevens die ik dan ook inderdaad in een sessie zet.

Later maak ik 1 of meerdere queries die dan alles verwerkt in de database..

Je wilt overigens niet al data verwerken zolang de gebruiker nog niet akkoord is gegaan.

Dit kan je een hoop valse "object/records" opleveren in de database
Offline lau - 14/02/2010 15:19
Avatar van lau HTML interesse Dus eigenlijk moet ik bij stap 5 alle bestellingen en gegevens van de klant pas in de database verwerken en de stappen ervor met een sessie de informatie onthouden?

Wat is het handigst? E-mailadres door de klant laten bevestigen via een bevestigingsmail of is dit de verantwoordelijkheid van de klant zelf om een goede e-mailadres op te geven (ik heb wel 2 velden voor het invoeren van e-mailadres, 1 gewoon en 1 extra om fouten te voorkomen).
Offline larssy1 - 14/02/2010 23:46
Avatar van larssy1 MySQL beginner Hmm ja nou, dat eerst wat je zei klopt ja.

En je zou een activeringsmail kunnen sturen,, dan maken ze tenmisnte geen valse accounts aan.
Uiteraard wel een query maken dat bijv. na 10dagen geen activatie. dat dan de huidige 'tijdelijke' data word gedelete. =)
Offline lau - 14/02/2010 23:51
Avatar van lau HTML interesse Ik heb zojuist even een account aangemaakt bij de grote webshops zoals bol.com en wehkamp.nl. Volgens mij verwerken zij de data direct in de database nadat je je klant gegevens hebt opgegeven. Je bent ook direct ingelogd op de site.
Bovendien maken zij geen gebruik van activeringsmail, maar sturen je direct een welkomsmail.
Nu twijfel ik weer. Is het erg als je gebruikers aanmaakt die hun bestelling niet afmaken?
Een valse accounts zouden ze denk ik niet snel maken, want ze betalen direct met iDEAL hun bestelling.
Offline larssy1 - 14/02/2010 23:58
Avatar van larssy1 MySQL beginner het is niet zozeer dat dat 't echt een groot probleem is als je 'valse' accounts hebt in je database, maar 't geeft je niet een compleet overzicht van je website.

Ikzelf geef echter de voorkeur aan een overzicht dat gemakkelijk te overzien is.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.157s