login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

een websiteprjec via drupal - zend framework of zelf programmeren?

Offline mebcat - 15/01/2010 12:25
Avatar van mebcatNieuw lid Hoi

ik ben vrij bekend met php en oop en ik wil een nieuw website-project starten. De bedoeling is om
1)artikels in een database op te slaan binnen verschillende categorieën. Ieder artikel kan een foto, of video bevatten. De gebruiker moet eenvoudig kunnen zoeken binnen deze artikels.
2)er zullen verschillende gebruikers zijn, van anoniem tot betalend die afhankelijk van hun status ergens op mogen en elders weer niet.

Nu is mijn concrete vraag:
Als ik alles zelf in php programmeer zal ik vele functies gebruiken die drupal en zend framework al hebben. Maar is het wel eenvoudig om dit te maken via drupal OF ZF?
Of met andere woorden: wat is de meerwaarde aan drupal of ZF?
Ik wil dit eerst weten vooraleer ik me verdiep in één van beide.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline heymeemij - 18/01/2010 16:57
Avatar van heymeemij Nieuw lid Beste,
Drupal denk ik dat die het best is. Let op durpal 7 komt eraan is er...
andere goede zijn joomla(niet zo gebruiksvriendelijk naar ik hoorde).
EEN PROGRAMMEUR MAAKT HET ZELF bekijk ook mijn project
code.google.com/p/autosite (enkel voor echte developers die kunnen uitchecken v/e project  (dient enkel ter sollicitatie en zal mogelijks niet groot worden) )

Verder LET OP er zouden geruchten zijn dat mysql zou worden overgenomen of al is door oracel of zoiets.Dit zou betekenen dat als uw site op een hosting staat waar je moet voor betalen dit duurder zou kunnen worden.(niet zeker dat het closed source wordt want dan worden er veel developers in zak gezet en dit zou veel haat meebrengen waardoor ze wel eens hun bestaan zouden kunnen verliezen)
Offline Flex1986 - 19/01/2010 05:41 (laatste wijziging 19/01/2010 05:42)
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
heymeemij schreef:
EEN PROGRAMMEUR MAAKT HET ZELF


Punt 1: De caps lock is een beetje overbodig we kunnen het zo ook wel lezen.
Punt 2: Een programmeur maakt de afweging tussen het zelf bouwen, het gebruik maken van een framework, of een bestaand CMS gebruiken. Iemand die roept dat een programmeur zelf maakt is het label programmeur niet waard maar is meer een script kiddie.

heymeemij schreef:
Verder LET OP er zouden geruchten zijn dat mysql zou worden overgenomen of al is door oracel of zoiets.

De deal tussen Oracle en Sun is al rond het enigste wat nog roet in de overnamen kan gooien zijn de mededingins-autoriteiten die bang zijn voor een machtpositie van Oracle.

De developers zijn bij een overname niet de sjaak ook niet zodra de license aangepast wordt. Het is namelijk nog steeds zo dat een license niet met terug werkende kracht ingevoerd kan worden. Gebruik je nu versie 5.1.3 (voorbeeld) en met versie 5.1.4 verandert de license dan mag 5.1.3 nog gewoon gebruikt worden. Alleen na een update accepteer je de nieuwe license en dien je je aan die license te houden.

Versie 6 zal trouwens sowieso nog onder GPL uitgebracht worden dit is een consessie die Oracle heeft moeten doen om de EU tegemoet te komen. Voorlopig dus niks aan het handje.

Ontopic:
Ik ben zelf groot voorstander van het gebruik van frameworks omdat deze je erg veel werk uit handen neemt. Zend vindt ik persoonlijk iets te log voor de simpelere project. Ik maak dan liever gebruik van Codeigniter of Kohana deze hebben een aangename leercurve waardoor het goed is mee te werken.

Een ander voordeel van frameworks is dat mocht het doem scenario met MySQL gebeuren en je wilt wisselen naar een ander DBMS zoals postgres dan ondersteunen de meeste frameworks zo'n wissel zolang je het zelf goed heb toegepast.
Bedankt door: nemesiskoen
Offline mebcat - 20/01/2010 12:16
Avatar van mebcat Nieuw lid Ok, bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik ga eens kijken wat jij gebruikt Flex1986.

Van die overname wist ik niets, ik ben maar een hobbyist  

Omdat ik programmeer als hobby, kost het mij dan niet veel tijd om eerst een framework te leren? Want die zijn denk ik oop en daar ben ik nog maar een maandje mee bezig.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.16s