login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Datum check of deze al geboekt is?

Offline klaasjep - 29/09/2008 11:22 (laatste wijziging 29/09/2008 11:36)
Avatar van klaasjepNieuw lid Hallo,

Mijn naam is Klaas en ik ben bezig met een script voor een vakantiehuizen site. Deze heb ik zo goed als af alleen ik kom met 1 probleem te zitten waar ik maar geen oplossing voor kan krijgen.

Het probleem is; Een vakantiehuis mag niet op de zelfde datum verhuurd worden. Dus ik wil graag een soort script dat hij de (van/tot) datum controleert en dan aangeeft of deze al bezet is of dat hij dan weg geschreven wordt in de database.

Wie o wie zou mij kunnen helpen?

Zou het zeer waarderen 

Met vriendelijke groet,

Klaas

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline dbe123 - 29/09/2008 11:26
Avatar van dbe123 Lid Misschien een idee:
Je zou, bij het verhuren van een vakantiehuis, een Yes / No waarde kunnen wegschrijven in de database.

Vervolgens je Query's aanpassen, dat je eerst checkt of het huis al verhuurd is.

Vraagt wat aanpassingswerk, maar is niet echt onoverkomelijk denk ik...

't Is maar een idee...  
Offline Mad_Mike - 29/09/2008 11:30
Avatar van Mad_Mike PHP beginner
dbe123 schreef:
Misschien een idee:
Je zou, bij het verhuren van een vakantiehuis, een Yes / No waarde kunnen wegschrijven in de database.

Vervolgens je Query's aanpassen, dat je eerst checkt of het huis al verhuurd is.

Vraagt wat aanpassingswerk, maar is niet echt onoverkomelijk denk ik...

't Is maar een idee...  

Klopt, maar ook niet echt een goed idee 

Ik zou een tabel maken met daarin de volgende velden
- huis_id (int)
- begin_datum (int / timestamp)
- eind_datum (int / timestamp)

Zo kan je bij het tonen van het betreffende huis al laten zien wanneer deze verhuurd is, en dus niet meer te huren valt. Verder kan je eenvoudig controleren of bepaalde datum wel geldig is/al niet gebruikt is.
Offline marten - 29/09/2008 11:31
Avatar van marten Beheerder Bedenk aub eens een betere titel welke aangeeft wat je probleem is.
Offline klaasjep - 29/09/2008 11:37
Avatar van klaasjep Nieuw lid Het zijn al wel leuke ideën! Heeft iemand misschien een voorbeeld scriptje?
Offline Kr4nKz1n - 29/09/2008 11:42
Avatar van Kr4nKz1n Onbekend
marten schreef:
Bedenk aub eens een betere titel welke aangeeft wat je probleem is.
I agree.

Erg irritant dit. Heb dan eigenlijk al helemaal geen zin om een oplossing te bedenken.
Offline klaasjep - 29/09/2008 11:44 (laatste wijziging 29/09/2008 11:44)
Avatar van klaasjep Nieuw lid Erg irritant dit. Heb dan eigenlijk al helemaal geen zin om een oplossing te bedenken. ??    

Heb ik tog net gedaan? Of moet deze nog anders?
Offline Mad_Mike - 29/09/2008 11:46
Avatar van Mad_Mike PHP beginner
klaasjep schreef:
Het zijn al wel leuke ideën! Heeft iemand misschien een voorbeeld scriptje?

Nee,
Heb je zelf al wat code geschreven? Hoe ziet de rest van je database eruit?
Offline klaasjep - 29/09/2008 11:49
Avatar van klaasjep Nieuw lid heb zelf al code geschreven ja.

Mijn database ziet er als volgt uit:

3 tabellen.

Tabel 1

Gebruiker:

klantid
gebruikersnaam
wachtwoord
admin

Tabel 2

Klantgegevens:

klantid
voornaam
tussenvoegsel
etc
etc
etc

Tabel 3

reservering:

id
klantid
klantnaam
woning
overnachtingen
datumvan
datumtot
Offline Mad_Mike - 29/09/2008 12:02 (laatste wijziging 29/09/2008 12:04)
Avatar van Mad_Mike PHP beginner ik zou sowieso in de reservering tabel het veld klantnaam weg laten. Je hebt al klantid erin, dus de rest van de klant info kan je daarmee ophalen. Geen dingen dubbel (/onnodig) opslaan!

Wat is nou het probleem. Als je al code geschreven hebt dan moet het niet al te moeilijk zijn om bijv mijn oplossing toe te passen.

Ga er eens mee aan de slag en laat weten waar je mee vast loopt. Van niets iets maken doe we hier niet aan 

edit:
het veld overnachtingen in de reserverings tabel is neem ik aan het aantal overnachtingen? Dit kan je ook weg laten, aangezien je dit kan/moet berekenen aan de hand van begin en einddatum van de reservering.

edit2:
Waar is je tabel met gegevens van de woningen? Je hebt wel een veld woning in je reserverings tabel, maar zie geen tabel waar deze mee gekoppeld is
Offline klaasjep - 29/09/2008 12:15
Avatar van klaasjep Nieuw lid Kheb code's geschreven van de rest van de site, alleen niet bij dit probleem. Ok de database pas ik aan bedankt voor de opmerking had ik over het hoofd gezien. (Ik ben nog niet echt super met php)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s