login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

XML bestand uit lezen met php (Opgelost)

Offline infinity - 11/12/2007 15:06
Avatar van infinityGouden medaille

Grafische gevorderde
Dit is mn probleem:
Ik zit met een enorm XML bestand van een webshop die ik heb verkregen via een affiliate programma. Nu wil ik dit bestand graag uitlezen met php en weergeven op mijn website, dit moet allemaal wel lukken maar ik wil graag dit:
Dat als iemand op een bepaalde categorie klikt dat dan alleen de producten van die categorie uit het XML bestand worden gehaald.

Zou iemand me hier een beetje mee op weg kunnen helpen? Ik ben namelijk echt een nog een uber leek hiermee.

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Mad_Mike - 11/12/2007 15:25
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Als je steeds bepaalde gegevens uit dit xm bestand wilt halen dan lijkt het mij het beste om dit bestand uit te lezen en in een database te plaatsen. Vervolgens kan je steeds als je bepaalde gegevens wilt hebben een geschikte query uitvoeren op deze database.
Offline Dark_Paul - 11/12/2007 18:52
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Inderdaad, je het gemakkelijkst is denk ik een XML-reader schrijven die één keer alle producten naar een database schrijft. Dat zal verderbouwen aan je systeem vergemakkelijken. Ik weet niet hoe je XML is opgebouwd, maar dit is hoe je het kan doen.
Maak eerst 2 tabellen in je database, categorieëen en producten. De tabel categorieëen heeft 2 velden: ID en naam. De tabel producten heeft minstens 3 velden: ID, naam en catID. Waarschijnlijk heb je nog wel meer velden nodig als prijs, beschrijving etc. maar die zijn nu niet relevant.
Lees één voor één elk product uit. In de XML zal in ieder geval de categorie en productnaam van het desbetreffende product staan.
Zoek in de tabel categorieëen of de categorie al bestaat. Zo nee, voeg 'm toe en gebruik dat ID als catID voor het product.
Zo ja, haal het ID ervan op en gebruik die als catID voor het product. Dan stop je het product in de tabel producten.
Zet de execution_time van je server wel even wat hoger, want dit script zal er wat langer over doen om te parsen dan een simpel gastenboekje.
Let ook op dat de categoriëen dezelfde naam hebben, dus bijvoorbeeld niet Oortelefoons en oortelefoons, dat kan al voor problemen zorgen (dat-ie ze als 2 aparte categorieëen ziet).
Offline Flex1986 - 11/12/2007 19:16
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Gebruik PHP.net: Simplexml hiermee kan je heel makkelijk bestanden uitlezen. Als het echt een "groot" xml bestand is dan raad ik ook aan om het in een database te zetten.
Offline infinity - 11/12/2007 21:46
Avatar van infinity Gouden medaille

Grafische gevorderde
bedankt, zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht. met een database moet het allemaal wel lukken:)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.158s