login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

checkbox invoeren.wijzigen.

Offline DeafBoy - 31/05/2007 21:45
Avatar van DeafBoyHTML beginner Beste mensen,

Ik ben een HTML beginner. Ja dat kun je wel zien onder mijn afbeelding. PHP is niet mijn sterkste kan. Heb onlangs geoefend met inloggen en uitloggen. Dat is gelukt dankzij aantal tutorials hier.
IK ben bezig met aantal velden invoeren, wijzigen, verwijderen en opvragen. Dat lukt, ben zelfs verbaasd over. Nu zou ik graag een aantal checkboxen willen invoeren, wijzigen. Wie heeft er enig idee hoe dat precies werkt?

Bijvoorbeeld, Checkboxen Ham, Kaas, Tomaat
Als je dan er 1 aanvinkt een soort 1 of 0 komt. (had hier al gelezen over dat het veld int moet zijn)

En bij opvragen dat je dan alle checkboxen ziet uiteraard met wel of niet aangevinkt. Kan iemand me als kan uitgebreid vertellen hoe dat werkt gezien ik html beginner status heb:?:

Bij voorbaat dank.

PS: begint php leuk te vinden

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 31/05/2007 21:49
Avatar van Stijn PHP expert Ik zou ze ENUM maken omdat je maar twee keuzes hebt.

  1. CREATE TABLE groenten (
  2. Ham ENUM('0','1') NOT NULL DEFAULT 0,
  3. Kaas ENUM('0','1') NOT NULL DEFAULT 0,
  4. Tomaat ENUM('0','1') NOT NULL DEFAULT 0
  5. );


Dan met een while controleren welke velden er 1 heeft en die dan checked weergeven. Bij 0 zet je dan gewoon een box zonder checked.
Offline DeafBoy - 31/05/2007 22:00
Avatar van DeafBoy HTML beginner Oeh al gelijk ingewikkeld:!: Oke, dat van Enum heb ik even gegoogeld. Dat begrijp ik dus. Maar '0','1' dat begrijp ik even niet.

En die while dat wordt flink uitzoeken denk ik.
Offline Stijn - 31/05/2007 22:04
Avatar van Stijn PHP expert 0 => uit
1 => aan

je kan ook andere waarden gebruiken hoor

  1. Tomaat ENUM('groen' , 'blauw') NOT NULL DEFAULT 'groen',
Offline DeafBoy - 31/05/2007 22:06 (laatste wijziging 31/05/2007 22:08)
Avatar van DeafBoy HTML beginner Maak alles handmatig aan die tabellen. Want create en drop table vind ik nog niet zo prettig en heb er nog niet in verdiept. Waar komt die 0 en 1? Bij Lengte en waardes? Zoals eerder aangaf, php is nog nie zo bekend voor me.

OF weet iemand een goede tutorial met de benodigde uitleg over die waardes 0 en 1 en checkboxen?
Wil geen kant en klare scripts, waarik dan in moet prusten. Zou liefst willen snappen hoe PHP in elkaar steekt
Offline Stijn - 31/05/2007 22:11
Avatar van Stijn PHP expert bij waarden moet je dat invullen. Dat staat in een note als je tabellen maakt in phpmyadmin.
Offline DeafBoy - 31/05/2007 22:22
Avatar van DeafBoy HTML beginner Thnx, weer een stapje verder. Nu alleen de while lus nog bij toevoegen wijzigen. Zal verder kijken bij tutorials of ik die kan vinden met uitleg.
Offline Dolfje - 31/05/2007 23:05
Avatar van Dolfje Gouden medailleGouden medailleGouden medaille

PHP ver gevorderde
Bij een checkbox wordt de volgende waarde meegegeven:
Als het is aangevinkt, dan krijgt die variable de inhoud 'on',
Is het niet aangevinkt krijg je het niet door.

Dus
  1. <?
  2. if(!empty($_POST['naamcheckbox']) AND $_POST['naamcheckbox'] == 'on')
  3. $checkbox = 1;
  4. else
  5. $checkbox = 0;

gesnopen
:p
Offline DeafBoy - 31/05/2007 23:13
Avatar van DeafBoy HTML beginner Sorry niet gesnopen;-) Moet weer door de basis bladeren. Zo'n kei ben ik ook weer niet. Wil best codes posten via die ene site. Maar dan schiet ik er ook niks mee op of moet uitleg kunnen krijgen erbij.
Offline Dolfje - 31/05/2007 23:15
Avatar van Dolfje Gouden medailleGouden medailleGouden medaille

PHP ver gevorderde
Hoever zit je? Heb je al een database aangemaakt?
Heb je al een formulier gemaakt? Heb je al een php-file? Hoe heten die files?

zo weet ik wat er nog uitgelegd moet worden 
Offline DeafBoy - 01/06/2007 16:43 (laatste wijziging 01/06/2007 16:56)
Avatar van DeafBoy HTML beginner Ik heb al een database. Het lukt al om 8 gewone varchar velden te invoeren, bewerken en verwijderen. Inderdaad in een formulier. Alleen checkboxen vind ik nog beetje te ingewikkeld. Heb Enum velden ervoor gemaakt.
Zal zo gelijk de bestanden posten als dat nodig is..

http://www.plaatscode.be/5494/

Ja de html tags heb ik niet helemaal afgesloten. Moet ik nog doen die van </html> en </body>
Offline Dolfje - 01/06/2007 16:50
Avatar van Dolfje Gouden medailleGouden medailleGouden medaille

PHP ver gevorderde
Dat is niet nodig.

Dan moet je dus in je formulier een checkbox aanmaken:
<input type='checkbox' name='chk'>

Dan moet je in je php een extra element toegoeven:
  1. <?
  2. if(!empty($_POST['chk']) AND $_POST['chk'] == 'on')
  3. $checkbox = 1;
  4. else
  5. $checkbox = 0;


En dan moet je in je mysql-query het invoeren:
mysql_query("INSERT INTO database (id, naam, bovenachtien) VALUES ('','".$_POST['naam']."','".$checkbox."')");
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.213s