login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Affiche ontwerpen

Offline cowb - 12/09/2007 17:17 (laatste wijziging 12/09/2007 17:50)
Avatar van cowbLid Hi all,

Ik en wat vrienden zijn een fuif aan het organiseren. En ik heb me vrijwillig gesteld om een affische te ontwerpen. Ik kan wel redelijk met photoshop overweg, maar ik heb een paar pratische informatie nodig.
Welke grootte van document moet ik nemen? Ik weet de afmetingen wel van een A1 ofzo wel maar moet ik dit op de pc dan op ware grootte maken? Een voorbeeld: Ik ontwerp een affische op pc op grote van een A4 blad maar ik zou het willen laden drukken op een A1? Is dit mogelijk? Of hoe gaat dit juist in zijn werk?
Al vast bedankt!

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline DMM - 12/09/2007 17:39
Avatar van DMM PHP beginner Alles is mogelijk, aangezien je met Image Size, de afbeelding kunt aanpassen naar de gewenste grootte. Wel is het niet zo'n goed idee om alles te maken op A4 en het dan uit te vergroten naar A1, het zal de kwaliteit immers verlagen.
Offline tomate - 12/09/2007 17:39
Avatar van tomate Lid Ik zou je affiche ontwerpen op een A1-formaat om problemen bij het afdrukken te vermijden. Als je het op een A4 formaat ontwerpt komen er volgens mijn problemen zoals onzuiver afdrukken, omdat je het toch een aantal keer vergroot.

Offline Stijn - 12/09/2007 17:52
Avatar van Stijn PHP expert Als je van A4 wilt vergroten naar A1 heb je het probleem dat de kwaliteit heel slecht wordt. Er bestaat zoiets als SVG, dat is een afbeelding gemaakt met vectors die je moeiteloos kan uitrekken zonder kwaliteitsverlies. Zelf ken ik daar geen programma voor maar wat google'n kan geen kwaad.
Offline Simax - 12/09/2007 17:56
Avatar van Simax Onbekend Idd,

Gebruik een svg, dan word je affiche niet onduidelijk bij het vergroten.

Het beste is om A1 formaat te gebruiken en te werken met zoom 10% ofzo. Dat gebruik ik als ik een affiche maak.
Offline Dark_Paul - 12/09/2007 19:33 (laatste wijziging 13/09/2007 10:06)
Avatar van Dark_Paul PHP ver gevorderde Als je zo'n vector-based affiche maakt kan je 'm inderdaad eigenlijk oneindig uitrekken.
Maar wat doen jullie moeilijk, ik dacht dat dit met ImageReady al kon..

//Edit: sorry, my bad. Het was inderdaad Illustrator waarmee je in vectoren kon tekenen.
Offline Keith - 13/09/2007 08:19
Avatar van Keith Grafische gevorderde maar alles in vectoren in illustrator, nergens last van, lekker vergroten naar maat vrachtwagen en het is nog scherp!

en je kan wel van A4 naar A1 vergroten hoor, moet je alleen op 2400 DPI werken en dat wil je niet want dan wordt een afbeelding die op je beeldscherm staat in eens 40 keer zo klein omdat je overstapt van 72 dpi naar 2400 (A)

@stijn leg ajb svg wat meer uit heb er nog nooit van gehoord
Offline citroen - 13/09/2007 09:57
Avatar van citroen Onbekend Keith intypen in google was te moeilijk? 
SVG of Scalable Vector Graphics is eigenlijk in XML beschreven hoe je vectoren er uit moeten zien en welke eigenschappen ze hebben.

een svg kan je zelfs gewoon schrijven in kladblok en daarna openen in Adobe Illustrator of Inkscape, zelfs firefox kan svg's openen.
Wikipedia.org: Scalable_Vector_Graphics
Offline zointer - 13/09/2007 16:04 (laatste wijziging 13/09/2007 16:06)
Avatar van zointer HTML gevorderde In photoshop maken met CMYK kleuren en met een min. van 300dpi en grote van het formaat dat je wil dus een A1 formaat zoals jij wil en rekkening houden met een afsnijrand van min. 3mm.
Aanleverspecificaties voor drukker
Google op: Aanleverspecificaties voor drukker



Je kan ook met CorelDraw ontwerpen, deze is ook vector en werkt leuk(voor mij toch).
Wiki CorelDraw
Offline cowb - 13/09/2007 20:27
Avatar van cowb Lid Hmm ik kan niet tekenen met vectoren in illustrator. Ik zal het maar bij photoshop houden en op ware grote werken. Mijn computer begint dat wel een beetje te haperen. Maar ja, moet ik erbij nemen zeker  
Offline Keith - 14/09/2007 00:30
Avatar van Keith Grafische gevorderde
cowb schreef:
Hmm ik kan niet tekenen met vectoren in illustrator. Ik zal het maar bij photoshop houden en op ware grote werken. Mijn computer begint dat wel een beetje te haperen. Maar ja, moet ik erbij nemen zeker  


juist zoveel mogenlijk programma's afsluiten en veel opslaan en vaak rebooten  tenzij je natuurlijk genoeg werkgeheugen hebt 
Offline zointer - 14/09/2007 10:41 (laatste wijziging 14/09/2007 11:24)
Avatar van zointer HTML gevorderde
cowb schreef:
[....]. Mijn computer begint dat wel een beetje te haperen. Maar ja, moet ik erbij nemen zeker  


Dat kan je oplossen door je scratch disks te wijzigen.

Ga naar edit ->Preferences ->Performance

Photoshop raadt wel aan om een andere fysieke schijf te gebruiken dan degene waarmee je opstart en waar je PS op draait, om bij het vollopen van de schijf geen problemen te krijgen en om die schijf enkel aan te spreken voor de scratch-file te adresseren (die overigens behoorlijk groot kan worden, zelfs bij kleine bestanden)

Je kan er ook nog toewijzen hoeveel geheugen van het totaal Photoshop mag gebruiken, Standaard is dit 50%

De scratchdisk is fysieke harddiskruimte

Hoop dat je daarmee je probleem wat kan oplossen.

Memory and scratch disk preferences{Video uitleg 'en'}(Op die site staan nog enkel video tuts)
[edit]Zit fout in ubb code waardoor er geen link gemaakt wordt[/edit]
Link is:
http://movielibrary.lynda.com/html/player/?id=
{9A9482BF-D078-4E65-9427-5620B07C0D5D}



http://www.peac...6&rl=1
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.174s