login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum
Zoeken  Regels  Help
Categorieën > Overige

Prijs/waarde bepaling van een website.

Martijn2008 – 24/08/2010 23:06
Hallo allemaal,

Stel je een voor: ik heb een klant die vraagt een simpele website met een aantal primaire en secundaire pagina's + een contact form. Het geheel moet aanpasbaar zijn , dus een CMS-systeem is vanzelfsprekend. Dit CMS-systeem script ik zelf. Hoe bepaal ik de prijs/vergoeding die de klant moet betalen voor dit systeem??

Dank alvast!

Martijn

Pagina:

25 antwoorden

Gesponsorde links

svm – 24/08/2010 23:10
Schat in hoelang je er aan denkt te werken + 3 uur, maal hoeveel je per uur wilt vragen.
Eventueel zeg je erbij dat het een schatting van de eindprijs is (als je dus op uurbasis werkt).

Martijn2008 – 24/08/2010 23:24
Wat is een redelijk uurtarief??

Filip – 24/08/2010 23:47
Websites maken per uur == slecht idee.. Je verliest tijd met eventuele fouten die je zelf maakt waar de klant niets kan aan doen, dus reken je uren aan die je zelf veroorzaakt == niet fair.

Verder bepaal je gewoon hoe complex het is om te maken, hoeveel pages het ongeveer zijn (bij een cms is dat dus niet van toepassing aangezien de klant zelf dingen kan bijmaken/weghalen)

Bij de meeste bedrijven word er gewoon een vaste prijs geplakt op het basissysteem, en per feature een bedrag bijgetelt volgens de complexiteit van de module. Elke module (bv nieuws, contact, downloads, gallerij,..) heeft dan een bepaalde prijs, die de klant kan nemen of laten.

Om te besluiten, hoe goedkoop/duur je gaat is ieder voor zich een beetje, maar een vrij basis siteje kost bij een bedrijf toch al makkelijk 800-1000 euro.

svm – 24/08/2010 23:59 (Laatst gewijzigd op 24/08/2010 23:59)
Ik reken nu 10,50 per uur (ik heb geen diploma hiervoor) en fouten waar de klant inderdaad niks aan kan doen, maar voor mijn rekening zijn, zijn ook voor mijn rekening, dus die tijd tel ik niet mee (kun je zien als zelfstudie ).

Je moet zelf beslissen hoeveel je vraagt natuurlijk: kijk hierbij wel naar je ervaring, kennis en inzicht.

Martijn2008 – 25/08/2010 00:08 (Laatst gewijzigd op 25/08/2010 00:10)
Stel dat we een eenvoudige/gemiddelde website leveren(inhoud levert de opdrachtgever aan):
- Design
- CMS(zelf gemaakt)
- 5 primaire pagina's
- 10 secundaire pagina's

Wat zou jij daarvoor rekenen??

titjes – 25/08/2010 00:10
Als je ook een design moet maken met dan een CMS alleen al zit je toch al snel aan 600-700 minstens.

svm – 25/08/2010 00:15
Kan het zo moeilijk zeggen want ik ken de exacte opdracht niet (en wat je bedoelt met primair en secundair).
Maar klink als een opdracht rond de 200 voor mij denk ik?
Moet toch wel ongeveer met 18 uurtjes lukken?

Martijn2008 – 25/08/2010 00:16
Aan dat soort bedragen zit ik dus te denken. Alleen het CMS-systeempje ben ik al ruim een maand mee bezig geweest. En... dat CMS-systeem is nog simpel kwa opzet, maar uiterst functioneel. Ik vind het echt lastig om te zeggen zo van: "kijk dit is nou een site waard".

(Trouwens zijn er manieren om je source-code in php te compilen? Dat hergebruik of doorverkoop van het CMS-systeem nagenoeg onmogelijk maakt? Hoe doen jullie dat eigenlijk??)

svm – 25/08/2010 00:21
Nou, als je er ruim een maand mee bezig bent...
Maar goed: dat weet je zelf het beste.

Tja, verkocht = verkocht dus dan beschikt de ander over jou code.
Je kunt er voorwaarden aan mee geven, dat hij zelf niet de code mag doorverkopen (of delen ervan), maar dan zul je wit moeten werken wil je dit effectief hebben: anders heb je sowieso geen rechten/juridische hulp natuurlijk.
Maar de kans dat ze het doorverkopen is klein: de meesten weten niks van het programmeren de php af, dus weten ze niet wat ze er mee aan moeten.
Plus elk systeem is op persoonlijke wensen aangepast, toch? Dan is doorverkopen ook al lastiger. Ook zal ik bij het opzetten van de website eventuele installatiebestanden als je daarvan gebruik maakt dan van de server verwijderen en alleen zelf ter back-up oid houden.

Martijn2008 – 25/08/2010 00:26
Kijk daar kan ik nou wat mee, dank allen !

Gesponsorde links

Pagina:

Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten:

© 2002-2012 Sitemasters.be - Regels - Gehost door: Vircon - Laadtijd: 0.024s