Zoekmachines

Gerelateerd:

Nieuw in beheer Jeroen.com:

Dit artikel gaat terug naar mijn eerste ervaringen met de Ilse zoekmachine, toen in 1996 Merien ten Houten vol trots de nieuwe server van Ilse liet zien. Een 66 Mhertz supersnelle machine in een klein, donker, stoffig kamertje in de mediatheek van de hogeschool van Eindhoven. Veel mensen wisten nog niet eens wat e-mail was en Merien heeft me toen voor het eerst uitgelegd wat de zoekmachine van Ilse inhield.

Sindsdien heb ik veel met zoekmachines gewerkt en ik vond het belangrijk mijn informatie te delen. Zowel praktische info zoals een betere positionering, het gratis aanmelden bij de Belgische en Nederlandse zoekmachines, het gebruik van metatags alswel een gezonde relatievering zoals wat niet te doen en diverse onderzoekgegevens over bijvoorbeeld Google, etc.

Kortom: Alles over zoekmachines!
(dit artikel krijgt regelmatig updates, dus zet hem bij je favorites :-)

  • In de top 5 van meest gebruikte websites van Nederland staan 4 zoekdiensten; (Nielsen/Netratings)
  • 81% van alle surfers geeft te kennen dat zoekmachines de beste manier is om websites te vinden; (Forrester Research)
  • 90% van de internetters bezoekt minimaal één keer per maand een zoekmachine; (Multiscope)

De belangrijkste zoekmachines

De top vijf van meest gebruikte zoekmachines:

1. Google 90%
2. Ilse 4%
3. MSN 1%
4. Yahoo 0%
5. Lycos 0%

Bron: Search Engine Monitor Oktober 2006

Korte omschrijving van de belangrijkste zoekmachines

Google www.google.com

Google heeft het afgelopen jaar steeds meer aan populariteit gewonnen bij de zoekers op het Internet. Er zijn zelfs al (misschien een beetje overdreven) vergelijkingen gemaakt met Microsoft achtige "machtposities". Zelfs Yahoo (tot februari 2004) en AOL maakten gebruik van de resultaten van de Google engine. Een sterk punt van Google is dat ze met name kijkt naar de link populariteit van pagina's en zo dus de Internet gemeenschap zelf laat bepalen wat goede sites zijn. Google maakt onder andere ook gebruik van door redacteuren samengestelde data zoals van "The Open Directory Project". Ook de "cache" functie is erg handig als je artikelen of sites zoekt die (tijdelijk) verdwenen zijn. Al met al lijkt Google steeds meer een publiekslievelingetje te worden.

Ilse www.ilse.nl

Oorspronkelijk voortgekomen uit de Eindhovense studievereniging Interlink. Daar komt ook de naam vandaan: Inter Link Search Engine. Werkt na de overname door VNU nauw samen met de andere voormalige VNU dochter Startpagina en de nieuwsdienst Nu.nl. Onlangs is versie 3.0 geïntroduceerd die objectievere resultaten weer moet geven. Ilse is een van de weinige zoekmachines die nog gebruik maakt van de metatags van sites, naast link populariteit. De Linkpopulariteit van getoonde sites in de resultaten wordt onder andere bepaald op basis van aanwezigheid op de Startpagina dochters.

AltaVista www.altavista.com

AltaVista is een van de oudste Amerikaanse zoekmachines op het Internet en bestaat al sinds december 1995. AltaVista was oorspronkelijk van Digital, werd toen overgenomen door Compaq (die Digital aankocht in 1998), Altavista werd vervolgens voor 2,4 miljard dollar onderdeel van CMGI. Het laatste nieuws is dat Altavista voor 140 miljoen in februari 2003 is overgenomen door Overture en in een grote concurrentie strijd met Google is verwikkeld. In een poging Google bij te blijven werd eind 2002 een groot deel van de zoekmachine portal geschapt en werd Altavista weer een zoekmachine zonder toeters en bellen.

Ixquick IxQuick.com

Een nieuwkomer in de markt: een van oorsprong Nederlandse metazoekmachine die snel stijgt in marktaandeel. Deze zoekmachine is zelfs in Duitsland uitgeroepen tot beste zoekmachine van 2001.

Naar boven

Andere Nederlandse zoekmachines

Naar boven

En niet te vergeten enkele Belgische zoekmachines

Naar boven

Tot slot de belangrijkste Internationale

Naar boven

Onderzoek naar het gebruik van zoekmachines

Effectiviteit zoekmachine optimalisatie www.multiscope.nl

Het Online onderzoeksbureau Multiscope heeft het zoekgedrag van Nederlanders in kaart gebracht waarbij bleek dat de zoekmachines nog steeds een veelgebruikt middel zijn om informatie te vinden. Dit levert goed geplaatste sites niet alleen meer bezoekers op, ook herhalingsbezoekers en zelfs kopers.

Naar boven

Over de werking van Zoekmachines

Eigenlijk zijn er bij de zoekmachines meer verschillen dan overeenkomsten. Iedere zoekmachine gebruikt als het ware zijn eigen "strategie" om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen bij het vinden van wat hij zoekt. Enkele verschillen binnen de zoekmachines die voor de marketeer van belang zijn:

  • Duur voordat pagina's toegevoegd worden. Altavista kan er wel enkele maanden over doen, bij Ilse was het ooit in een dag (nu onzeker, kan zelfs maanden duren), Google is nu zes tot acht weken en bij sommige zoekmachines is het zelfs binnen een kwartier gepiept.
  • Het wel of niet kijken naar de inhoud van de metatags.
  • Worden alle achterliggende pagina's ook toegevoegd, of alleen de Homepage?
  • Kijkt de zoekmachine naar het aantal keren dat een pagina een update krijgt?
  • Kijkt de zoekmachine naar opmerkingen die in de HTML source worden geplaatst?
  • Krijgen pagina's met veel bezoek een hogere ranking? (visit ranking, direct hit ranking)
  • Krijgen pagina's waar veel naar gelinked wordt een hogere ranking? (link popularity)
  • ... en ga zo nog maar even door!

Waar wordt dan bijvoorbeeld naar gekeken?

  • Title tag
  • Description metatag
  • Keyword metatag
  • Datum laatste wijziging
  • Naam van de file
  • Domein naam
  • "alt" tags
  • Het bezoek
  • De manier waarop links geplaatst zijn
  • De inhoud van de andere pagina's op je site
  • De inhoud van de sites die naar je linken
  • De populariteit van de sites die naar je linken
  • ... en ga zo nog maar even door!

Om een idee te geven: Ilse kijkt op het moment van schrijven naar 48 verschillende factoren voor het bepalen van haar ranking.

Naar boven

Metatags

Metatags hebben wat betreft het gevonden worden op basis van trefwoorden in de zoekmachines inmiddels hun tijd gehad. Sinds dat Altavista ze beroemd maakte zijn ze door Spammers zoveel misbruikt dat steeds meer zoekmachines inmiddels hebben besloten de keyword metatags te negeren.

Metatags zijn dood www.zoekprof.nl

Het bewijs geleverd: Zoekprof plaatste een code in haar metatags die in vrijwel geen zoekmachines meer terug te vinden is.

Opmerking: Alhoewel het artikel van Zoekprof veel waarheden bevat, blijven een klein aantal zoekmachines waaronder Ilse toch gebruik maken van Metatags. Zie het volgende bewijs:

Ilse: gezocht op vsdjhvfwdhr
Conclusie: Ilse gebruikt nog WEL keyword metatags!

Voor de volledigheid daarom toch nog een klein stukje over dit onderwerp.

De twee belangrijkste meta tags zijn de "description tag" en de "keyword tag"

<meta name ="keywords" content="zoekmachines,marketing,jeroen,nieuws">

U plaatst hier uw trefwoorden waarop u gevonden wilt worden, gescheiden met een komma.

<meta name ="description" content="Op jeroen.com staat veel over marketing en zoekmachines">

Hierin plaats je een korte omschrijving. Sommige zoekmachines tonen deze omschrijving bij de resultaten wanneer iemand een zoekopdracht heeft gegeven.

Deze meta tags plaatst u als volgt in de bron van uw pagina:

<html>
<head>
<title>Zoekmachine pagina</title>
<meta name ="keywords" content="zoekmachines,marketing,jeroen,nieuws">
<meta name ="description" content="Op jeroen.com staat veel over marketing en zoekmachines">
</head>

Er is natuurlijk heel erg veel over metatags te lezen op het Internet. Enkele andere sites:

How To Use HTML Meta Tags searchenginewatch.internet.com

Basics rondom metatags. Erg goed om mee te beginnen.

Back to Basics: META Tags www.webdeveloper.com

Artikel voor de gevorderden met daarin de nieuwste snufjes op metatag gebied.

Naar boven

Linkpopulariteit

Steeds meer zoekmachines baseren hun uitkomsten op linkpopulariteit ofwel link popularity. In google word je niet vermeld wanneer er geen links naar je pagina staan, Ilse plaatst je vrijwel alleen maar bovenaan als je een of meerdere links op een van de Startpagina dochters hebt en All the Web, AltaVista, Google, HotBot, Lycos, en Northern Light geven je een positievere waardering wanneer je op DMOZ staat vermeld.

Het idee achter dit principe is dat goede sites ook meer links zullen krijgen, en dat je dus de beste uitkomsten van een zoekopdracht krijgt wanneer je de meest gelinkte sites bovenaan plaatst. Hiermee voorkom je in zekere mate ook het spammen van zoekmachines. Overigens draait het niet enkel en alleen om de meeste links maar draait het ook om het soort sites die naar je linken. Sites die door de zoekmachines worden gezien als "authoriteit" op een bepaald gebied geven je een hogere waardering als ze een link naar je plaatsen.

Op Jeroen.com vind je over linkpopulariteit een zeer uitgebreid artikel. Dus als je meer wil weten over hoe je de "linkpopulariteit" van je site kunt verbeteren moet je hier klikken

Ook heeft Jeroen.com onlangs de link-popularity.startpagina.nl online gebracht.

Naar boven

Populairste zoekwoorden

Om wat meer feeling te krijgen met waar mensen nu werkelijk naar zoeken kan het zeer interessant zijn eens de lijstjes van de grote zoekmachines door te lopen. Met name trends in zoekwoorden zijn erg interessant.

Ilse's Top 15 www.ilsemedia.nl

Hier vindt u de top 15 van de meest gebruikte zoekwoorden bij ilse.

AltaVista - Real Searches www.altavista.com

Op deze pagina van Altavista wordt een willekeurig overzichtje getoond waar altavista bezoekers op gezocht hebben.

The questions Jeeves is answering right now www.askjeeves.com

De laatste vragen die er aan "Jeeves" gesteld zijn. Wordt iedere 30 seconden ververst.

The lycos top 50 Daily Report 50.lycos.com

Dagelijks rapportje waarin een leuke analyse wordt gemaakt over opvallende zoekwoorden.

Yahoo! Buzz Index buzz.yahoo.com

Zeer uitgebreid overzicht van gebruikte zoekwoorden in handige categorieën verdeeld.

Disturbing Search Request searchrequests.weblogs.com

Een luchtige afsluiter van dit lijstje. Overzicht van bizare zoekopdrachten, dagelijks verzameld door zo'n 400 Webloggers met vreemde zoekopdrachten zoals 'japanese torture testicles war', 'wer wird millionär, alle antworten' of toch eerder 'homoerotic baseball pics'? Hmmm, inderdaad verontrustend...

Een voorbeeld van populaire zoekwoorden:

Overzichtje van de top 15 meest gezochte woorden bij Ilse op een willekeurige dag:

  1. auto
  2. routeplanner
  3. gratis
  4. vakantie
  5. games
  6. hotel
  7. amsterdam
  8. muziek
  9. plaatjes
  10. faber
  11. sytze
  12. rotterdam
  13. foto
  14. nederland
  15. vacatures

Bron: Ilse Top15 - April 2003

Naar boven

Combinaties van zoekwoorden

Het kan heel leerzaam zijn om ook eens te kijken naar in wat voor combinaties dat mensen zoeken. Een voorbeeld van in wat voor combinaties mensen zoeken vind je hier onder. In het resultaat steeds eerst vermeld hoe vaak er in bepaalde combinaties gezocht is.

Zoekopdrachten in oktober 2002
Count Search Term
2356 zoekmachines
798 aanmelden zoekmachines
436 aanmelden bij zoekmachines
258 in alle zoekmachines
148 aanmelden gratis zoekmachines
107 nederlandse zoekmachines
90 duitse zoekmachines
69 betere positie in de zoekmachines
53 meta zoekmachines
52 topposities zoekmachines
50 zoekmachines belgie
45 aanmelding zoekmachines
42 nl zoekmachines
40 betere in positie zoekmachines
38 mp3 zoekmachines
33 belgische zoekmachines
29 10 top zoekmachines
28 positie zoekmachines
27 aanmelden site zoekmachines
26 alle zoekmachines

Bron: Overture - november 2002

Zoek zelf naar combinaties: (kan wel tot 30 secondes duren)

Opmerking: Alle voorgestelde zoekopdrachten worden standaard redactioneel door Overture beoordeeld.

Naar boven

Submit tools

Hier dient eerst nog wel een kleine kanttekening geplaatst te worden. Submit tools zijn handig omdat ze in eerste instantie tijd lijken te besparen, maar garanderen in geen enkel geval dat een site daadwerkelijk wordt toegevoegd. Sommige zoekmachines weigeren sites toe te voegen die op deze manier worden aangemeld. Het is dan ook zeker aan te raden om toch handmatig, zoekmachine voor zoekmachine, sites toe te voegen aangezien u dan in ieder geval meer zeker van bent dat u ook daadwerkelijk toegevoegd wordt. Voor de volledigheid toch een aantal voorbeelden van dergelijke tools:

Submit-it www.submit-it.com

U kunt u hier in een keer opgeven aan 30 zoekmachines.

MetaSubmit www.metasubmit.nl

Gratis aanmelden bij 41 zoekmachines.

Aanmelden-Zoekmachines www.aanmelden-zoekmachines.info

Aanmelden bij de 5 grootste metasearchengines.

Tot slot een laatste opmerking over Submit tools: Tegenwoordig word je door de belangrijkste zoekmachines automatisch toegevoegd zodra ze een link naar je site vinden. Het verdient dus een grote voorkeur te zorgen voor links. Er zijn ook steeds meer mensen die er de voorkeur aan geven sites niet meer aan te melden, maar gewoon door de zoekmachines zelf gevonden en toegevoegd te worden.

Naar boven

Wat niet te doen: Spamming

Tot slot een belangrijke tip. Wat je ook doet, het is het niet waard om door de zoekmachines als spammer gezien te worden. Als je eenmaal op de zwarte lijst belandt kom je er alleen maar zeer moeilijk af en het is het simpelweg niet waard.

Wat wordt gezien als spamming? Altavista hanteert de volgende regels:

  • Pagina's met moeilijk leesbare tekst, hetzij omdat deze te klein is, hetzij omdat deze door de donkere achtergrond niet zichtbaar is,
  • Pagina's met irrelevante of buitensporige sleutelwoorden
  • Pagina's die inhoud dupliceren omdat dezelfde pagina te vaak is aangemeld, omdat dezelfde pagina vanaf verschillende domeinen wordt aangeleverd, of omdat dezelfde inhoud door meerdere hosts wordt aangemeld
  • Pagina's die machinaal zijn aangemaakt met minimale of geen inhoud, die alleen ten doel hebben de gebruiker naar een andere pagina te laten klikken
  • Pagina's die alleen links hebben naar andere pagina's
  • Pagina's met als enig doel het omleiden van gebruikers naar een andere pagina.
  • Pagina's die een verordening schenden of die anderszins verwijderd dienen te worden op last van een gerechterlijke of overheidsinstelling

(Bron: altavista.nl)

En Ilse hanteert de volgende regels mbt wat niet te doen:

  • Keyword listings: Als je gaat werken met verborgen tekst (bijvoorbeeld tekst in dezelfde kleur als de achtergrond) en daar een waslijst aan trefwoorden in stopt, ben je verkeerd bezig. De zoekrobot herkent deze lijsten en zal de pagina slechter laten scoren.
  • Doorway pages: Hieronder wordt verstaan; pagina's die direct doorverwijzen naar een andere pagina. Ook als het einddoel van deze redirect binnen je eigen site ligt, zal de zoekrobot jouw pagina niet indexeren.
  • Cloaking: Cloaking werkt als volgt: de server waarop een website staat, kan zien of er een gewone bezoeker naar de site komt, of dat het de zoekrobot van ilse is. De server is zo in te stellen, dat wanneer de zoekrobot langskomt, een andere pagina wordt getoond dan wanneer een èchte bezoeker naar die site gaat. De pagina die aan de zoekrobot wordt getoond, kan zo worden opgebouwd dat er totaal geen nuttige informatie op staat, maar wel allemaal keywords waarmee de site gevonden kan worden. Sites die werken met cloaking, worden meteen door ilse uit de zoekmachine gehaald.
  • Linkfarming: Pagina's die enkel gemaakt zijn om de linkstructuur van het web te optimaliseren voor de positie van websites in zoekachine's worden door ilse uit de index verwijdert, en de pagina's die gebruik maken van deze trucs worden bestraft.

(Bron: Ilse.nl)

Naar boven

Meer over zoekmachines:

Naar boven
Vond u dit artikel interessant?
Stuur deze pagina dan per e-mail door!

(e-mail adressen worden niet bewaard of voor andere doelen gebruikt dan het versturen van deze e-mail)

Kopieeren zonder toestemming vooraf is niet toegestaan, linken natuurlijk wel.
(Plaats een link, mail even en dan krijg je een link terug :-)